03 maj 2015

Jag deltar med konceptverket " Mitt fotoalbum, mina intressen - så formas en flicka" en skulptural installation 2,50 m bred x 1,70 m hög x 2 m djup.


Teknik: Måleri - olja, tempera, akryl
Material: MDF - board, masonit, trä, metall

Pris: 30.000 SEK
obs endast fotoalbumet är till salu.  Rekvisita privat.
Så står det om verket på utställningen. 

”Mitt fotoalbum, mina intressen. – så formas en flicka.” Installation.

Mitt verk handlar om identitet.
1965 var jag 6 år gammal och hade precis börjat Toltorpsskolan i Mölndal.
Till installationen har jag valt ut fotografier på mig själv tagna det året som jag tycker speglar vad som präglat mina senare val i livet.
Jag är äldst av fyra syskon - två flickor och två pojkar - och mina föräldrar var de första i sin släkt som var akademiker. Min uppväxt var fyllt av friluftsliv, resor och kultur med familjen. Men där fanns också mycket tid i hemmet att odla egna intressen.
Jag tyckte om att leka och fantisera, klä ut mig och gå in i olika roller, virka/sticka/sy, åka skidor och segla, läsa och skriva.
Mina intressen för eget skapande, språk och fysisk aktivitet har lett till att jag arbetat som såväl seglingsinstruktör, reseledare på skidorter i Alperna och idrottslärare som mönsterformgivare och framförallt konstnär.
Dockkläderna sydde min farmor, som var tillskärare och min förebild, och jag tillsammans. Kaninen är mitt första kramdjur.

Ann Strömland Väggö
2015-04-07


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida